Részletek Erich Neumann: A Nagy Anya című könyvéből
A nőiség központi szimbolikája
Ez a központi szimbólum az edény. A fejlődés kezdetétől a legutolsó
szakaszáig ez az archetípusos jelkép fejezi ki a nőiség lényegét. A nő =
test = edény szimbolikus alapegyenlet megfelel annak, ami talán az
emberiség (beleértve férfiakat és nőket egyaránt) legelemibb élménye a
Nőiséggel kapcsolatban.
A test mint edény élménye egyetemes emberi
tapasztalat, nem korlátozódik csupán a nőkre. Amit másutt
"anyagcsere-szimbolikának" neveztem, az a test mint edény jelenségének
egyik kifejeződése.
Minden alapvető életfunkció ebben az
edény-test-sémában zajlik, amelynek "belsejét" nem ismerjük, de be- és
kijárati zónái különös jelentőségűek. Ételt és italt raknak ebbe az
ismeretlen edénybe, majd minden kreatív funkció - a salakanyag
kiválasztásától és a mag kibocsátásától a kilélegzésig és a szó
kiejtéséig - működése során valami "születik" belőle. Minden testnyílás -
a szemek, a fülek, az orr, a száj (köldök), a végbélnyílás, a genitális
terület -, akárcsak a bőr, numinózus hangsúlyt kapott a hajdan élt
ember életében, mint a belső és a külső közötti cserét lebonyolító
helyek. Ezért "díszített" és védett területekként megkülönböztetett
figyelemben részesültek, bálványként pedig különleges szerepet játszanak
az ember művészi önábrázolásában.
A test-edény konkrét testisége,
amelynek belseje mindig sötét és ismeretlen marad, az a valóság,
amelyben az egyén megismeri az ösztön egész tudattalan világát. Ez a
csecsemő elemi éhség- és szomjúságélményével kezdődik, amely - minden
késztetéshez, fájdalomhoz és ösztönhöz hasonlóan - belülről érkezik, a
test-edényből, hogy nyugtalanítsa őt. Az én-tudat pedig általában a
fejben helyezkedik el; ezzel fogjuk fel azokat az idegen hatásokat,
amelyek a test-edény belsejéből származnak.
Az archetípusos
test-edény egyenlet alapvetően fontos, ha meg akarjuk érteni a
mítoszokat és a szimbolikát, de akár a hajdan élt emberek világképét is.
Jelentősége nem korlátozódik a kimeneti zónákhoz, amelyek révén bármi
hagyja is el az emberi testet, az "születik" - akár
testszőrzetről-növényzetről, akár lélegzetről-szélről van szó. Ennek az
edény-testnek a belseje szintén központi jelentőséggel bír. A test
belseje archetípusosan azonos a tudattalannal, azoknak a lelki
folyamatoknak a "székhelye", amelyeket az ember úgy észlel, hogy azok
"őbenne" és "a sötétségben" mennek végbe, amelyek - az éjszakához
hasonlóan - a tudattalan tipikus szimbólumai.
A pszichét tartalmazó
test edényszimbolikája a mai emberben is tovább él. A "bensőnkről" és a
"belső" értékek stb. világáról szoktunk beszélni, amikor pszichés vagy
spirituális tartalmakra gondolunk, mintha azok "bennünk" lennének, a
saját test-edényünkben, és mintha abból jönnének "ki". A valóságban
azonban például a kollektív tudattalan tartalmai ugyanolyan értelemben
vannak "kint", mint a tárgyak világa; egyformán helyesen helyezhetjük el
őket "kint", "fent", "lent" vagy "bent". Így az emberiség az
archetípusos "belső" világ egy részét a "mennybe", egy másik részét
pedig a "pokolba" vetíti ki időtlen idők óta. Ám e projekciók ellenére
világosan megmarad annak a test-edénynek a képéhez fűződő jellegzetes
viszony, "amelyben" a tartalom él.
Ez a test-edényhez fűződő viszony
elsősorban két alakban jelenik meg. Az elsőben a külsőt
világ-test-edényként éljük meg, mint például amikor egy "tudattalan
tartalmat" mitológiai appercepció (észlelés) révén úgy élünk meg, mintha
kozmikus entitás, isten, csillag lenne a mennyei nő "hasában". Akkor a
tartalom, például az agresszió késztetéseként felfogott
küzdelmes-érzelmes Nergál-Mars egyidejűleg van "kint" csillagként és
kozmikus entitásként, és "bent" a mennyei anya hasában.
A
projekciónak ez a szimbolikusan paradox kettős természete pontosan
megfelel annak a lélektani valóságnak, amelyet a tudatunk alakít ki,
amikor "kollektív" (tehát személyesen túli, transzperszonális)
tartalomról beszél, amely a pszichén belül is van (a kollektív
tudattalanban).
A hajdan élt ember, aki tudta nélkül a világ közepére
képzelte magát, így mindent önmagához viszonyított és önmagát
viszonyította mindenhez, saját tudattalanjának képeivel töltötte meg az
őt körülvevő világot. Miközben így tett, az őt körülvevő test-edény
három területére vetítette ki magát. Ez a három terület, amelyben saját
tudattalan képei a külvilág képeiként válnak számára láthatóvá, a
felette lévő mennyország, a föld, amelyen a többi élőlénnyel együtt él,
és az a terület, amelyet saját maga "alatti" sötét űrként észlel (az
alvilág, a föld belseje).
Míg az első viszony abból áll, hogy a
test-edény szimbólum kozmikus projekcióban a világra vetül, a második -
és nem kevésbé fontos - viszony abban fejeződik ki, hogy bizonyos
égitestek, irányok, együttállások, istenek, démonok megfelelnek a test
egyes területeinek és szerveinek. Ez a megfelelés olyan egyetemes a
hajdan élt emberek számára, hogy a világ-test együttjárást nyugodtan
tekinthetjük világnézetük alapjának.
Ez a testről és a külvilágról
alkotott korai mágikus-pszichés kép nemcsak bizonyos természeti erőkhöz
kapcsolódik, hanem színekhez, területekhez, növényekhez, elemekhez stb.
is. Az ennek következtében a világnak a test bizonyos területeivel és
szerveivel alkotott participation mistique-je (titkos azonossága) a
kölcsönös mágikus függőségben nyilvánul meg, amelyben az emberre és
teste egyes részeire befolyás érkezik a mitikus univerzumból, fordítva
pedig az ember testének területeiről és a velük kapcsolatos anyagokból
befolyás indul ki a mitikus univerzum felé. Egyiptomban és Mexikóban,
Indiában és Kínában, a gnosztikusok írásaiban és a kabbalában egyaránt
megtaláljuk az első ember testének archetípusát, akinek képére a világ
teremtetett. A mai tudat ezeket a folyamatokat projekciónak értelmezi,
magyarán az archetípusos képek külső megtapasztalásaként, de a korai
ember benne élt ebben a lélektani térben, ahol a bent és a kint, a világ
és az ember, a természeti erők és a dolgok megbonthatatlan egységbe
szövődnek. [...]
Ha a hajdan élt ember még kialakulatlan test-világ
egyenletét egybevetjük a nőiség szimbolikus alapegyenletével (nő = test =
edény), akkor megkapjuk az emberiség ősi szakaszának egyetemes
szimbolikus egyenletét:
Nő = test = edény = világ
Ez a
matriarchális szakasz alapegyenlete, vagyis annak az emberi fejlődési
állomásnak, amikor a Nőiség uralkodik a Férfielv felett, a tudattalan
uralkodik az ego és a tudat felett. Először az edényszimbolika és annak
számos elágazása alapján fogjuk ábrázolni a Nagy Kör világot betöltő
matriarchális szimbolikáját. Ez a fajta vizsgálódás jobban segít
megértenünk az Archetípusos Nőiség sorsformáló jelentőségét, ahogyan az
konkrét valóságában megjelenik a korai ember mítoszaiban, rítusaiban,
képeiben és vallási szokásaiban. Itt nem szabad elfeledni, hogy a
"hajdan élt emberek" és a "matriarchális szakasz" nem régészeti vagy
történettudományi fogalmak, hanem lélektani valóságok, amelyeknek
sorsszerű ereje ma is él az emberek lelkének mélyén. Minden ember
egészsége és kreativitása nagyrészt azon múlik, hogy tudata békében él-e
a tudattalannak ezzel a rétegével, vagy felemészti magát a vele való
hasztalan küzdelemben.
A cikk forrása: https://ursuslibris.hu/nagy-a-reszletek/
Az ősi istennő
A Szibériától a Pireneusokig húzódó hatalmas területen megjelenő szobrok arról tanúskodnak, hogy létezhetett egy egységes "világnézet", amelynek a Nagy Istennő volt a középpontjában. E kőkorszakbeli kultúra homogenitása független a szobrok származási helyétől, és teljes mértékben lényegtelen ebből a szempontból, hogy a figurák valamilyen ősi népvándorlás során kerültek-e ki egy központból, vagy hogy különböző helyeken egyszerre jelentek-e meg. [...] Kultikus jelentőségük vitán felül áll. A matriarchális világ uralmát példázzák, függetlenül attól, hogy a férfiak (például a vadászók csapata) uralkodni kezdtek-e a nők felett ebben a korszakban, és ha igen, milyen mértékben.[...]
Gyakran felhívják arra a figyelmet, hogy a régészek által talált csontvázak nem hasonlítanak a Nagy Anya ábrázolásmódjára. Ebből az következik, hogy a Nagy Anya különböző típusainak szimbolikus jelentősége van, amelyeket meg kell próbálnunk megérteni. Ezeket a szobrokat Franciaországban találták mágikus vadászkultusznak szentelt barlangok bejáratainál, ami tisztán mutatja, hogy az Istennő ezeknek a barlangokban élő csoportoknak az életében központi szerepet töltött be.
A személytelenre és a személyesen túlira helyezett hangsúlyukkal ezek a Nagy Anyaistennőt ábrázoló szobrok a Nőiség elemi jellegének őstípusai. Mindegyikben dominál a kerek edény szimbolikája. A has és a gyakran hatalmas méretű mellek olyanok, mintha az "egyetlen valóság, a női edény központi területei lennének". Ezekben a szobrocskákban a Nőiség termékenység-aspektusa egy ember előtti (prehumán) és emberfeletti (szuperhumán) kifejeződést nyer. A fej arctalan és a test közepe felé néz; a karokra csak utalás történik, és ezek is a test középpontját hangsúlyozzák. Az óriási combok és lágyék vékony lábakba keskenyedik; a lábfejek már letörtek, de kétségkívül gyöngék és törékenyek voltak, és semmi esetre sem úgy alkották meg őket, hogy a hatalmas test-edényt tartsák. A nagyszerű Lespugue-i szoborban, amelynek mellei, hasa, combjai és háromszög alakú genitális zónája egyetlen csoportot alkot, az elemi jelleg e szimbolikus teljessége még mindig magától értetődőbb, mint a naturalisztikusabb és ezért kevésbé szimbolikus Willendorfi Vénusznál.
A Nagy Anya alaktalan figurái a termékenység viselős istennőjének ábrázolásai, akit az egész világon a terhesség és gyermekszülés istennőjének tartottak, és aki - nemcsak nők, hanem férfiak kultusztárgyaként is - a termékenység és az oltalom, a védelem és a táplálás archetípusos szimbóluma. [...]
Hiba lenne ezt a zsírfarúságot (steatopygia) valamilyen faji jellegzetességként értelmezni. A Nagy Ősanya e tulajdonsága rendkívül elterjedt jelenség, és olyan területeken is felbukkan, ahol semmiképpen nem lehet valamilyen módon afrikai vagy hottentotta eredetű. Itt is messzebbre és mélyebbre jutunk, ha lélektanilag értelmezzük a jelenséget. Sokszor hangsúlyozták már, hogy az archetípusos alakokat nem lehet a férfiak "szexuális ízlésének" számlájára írni. Kétség sem férhet ahhoz, hogy az "ízlés" és a szoboralakok közötti kapcsolat pontosan ennek a fordítottja, és jóval összetettebb. A férfiak szexualitását valóban befolyásolja a Nőiség archetípusos alakja, mely a tudattalanban tölt be aktív szerepet. Mindenütt, ahol azt látjuk, hogy egy férfit az aránytalanul kövér és idomtalan nők vonzanak szexuálisan, arra következtethetünk, hogy - tudattalanul - az anyai archetípus vált uralkodóvá a férfi lelkében.
A sorsistennő
Az emberiség számára a legmélyebb élmények közé tartozott, hogy az összes fényes égitest, az összes égi hatalom és isten a Nagy Anyától függ, s hogy felemelkedésük és bukásuk, születésük és haláluk, átváltozásuk és újjászületésük rajta múlik. Nemcsak a nappal és az éjszaka váltakozása, hanem a hónapok, évszakok és évek változásai is alárendeltek a Nagy Anya mindenható akaratának. Ezért - nemcsak ahogyan a mezopotámiai Tiámat, hanem a világon mindenütt - ő tartja a sorstáblákat, az égitestek mindent meghatározó együttállásait; hiszen ő maga az égbolt. A Nagy Anya ennek megfelelően a sors istennője, akit az éjszaka holdas és csillagos köpönyege ékesít, és aki úgy szövi az életet, ahogyan a sorsot.
Mivel ő irányítja a növekedést, az idő istennője is. Ezért holdistennő, mert a Hold és az éjszakai égbolt a kozmosz időfolyamának látható megnyilvánulása, a Hold - nem a Nap! - pedig a primordiális időszak igazi időmérője. A női havi ciklustól és annak a Holddal való feltételezett kapcsolatától a terhességen át és azon túl a nőt az idő szabályozza és az időtől függ. Ezért a nő az, aki az időt meghatározza - sokkal inkább, mint a férfi, aki hajlamos leigázni az időt, aki vonzódik az időtlenséghez és az örökhöz. A Nőiségnek ez az időbeli minősége pedig a Holdhoz kapcsolódik. Az időhöz kapcsolódó minőségnek és a víz elemének együtt kell járnia a Nőiséggel, ez a kapcsolat pedig az "időfolyam" szimbólumával tárul fel legvilágosabban.
A szövés és fonás ősi misztériumát is a Nagy Anyára való kivetülésként élték meg, aki az élet szövedékét szövi és a sors fonalát fonja; mindegy, hogy egyetlen Nagy Fonónőként vagy, mint oly gyakran történik, lunáris hármasságban jelenik meg ebben a minőségében. Nem véletlen, hogy a test "szöveteiről" beszélünk, mivel a Nőiség által "az idő csattogó szövőszékén" szőtt szövet a kozmoszban és az anyaméhben nem más, mint az élet és a sors. Az asztrológia - a csillagok által meghatározott sors tanulmányozása - pedig azt tanítja, hogy mindkettő egyszerre kezdődik: a születés időbeli pillanatában. Így tehát a Nagy Istennők szőnek Egyiptomban is, a görögöknél is, a germán népeknél és a majáknál is. És mivel a "valóságot" a Nagy Szövőnők munkálják ki; az összes ilyen kosárfonó, szövő és kötő tevékenység a nő sorsformáló tevékenységéhez tartozik, aki - mint Bachofen megállapította - természetes aspektusában fon és sző.
A szálak keresztezése a nemi egyesülés szimbóluma - ma is az állatok és növények keresztezéséről beszélünk -, a nemek kereszteződése pedig az az alapforma, ahogyan a Nőiség Archetípusa az életet "szövi". Így a Nagy Kör a világot tartalmazó és a világot megteremtő anyaméh, amelyben a valóságos, a testi és az anyagi dolgokat maga a Nagy Anya alakítja. A születésünk időbeli pillanata (az epocha) és a test (a felépítés) az egyéni lét két sorsszerűen meghatározott alkotóeleme, amelyeket mindenkinek el kell fogadnia, aki alapjában szeretné megérteni az egyéni élet lehetőségét.
Archetípusos jellegével összhangban a szövésnek megvan a maga pozitív és negatív jelentősége, és minden Nagy Anya - Neith, Netet és Ízisz; Eileithüia vagy Athéné; Urd, Holda, Percht vagy Ixchel; és még a mesék boszorkánya is - a sorsot szövi.[...]
A nagy női hármasság legrégibb ismert ábrázolása, melyen szerepel a Hold és talán a Vénusz bolygó, egy akkád pecséthengeren található, melynek megfelel többek között számos hármasával megjelenő görög istennő, a római sorsszövő istennők, valamint sok más hármas anyaistennő, többek között Hekaté, a hármas útelágazás istennője.
Fonónői jellegében azonban a Nagy Anya nemcsak az emberi életet fonja, hanem a világ sorsát is, annak sötétségével és világosságával együtt. Egy régi svéd dal így hangzik:
S aranyló szoknyáján három órán át
Szőtt, míg felkelt a nap.[...]