Kelta Istenek

2017.11.15

Amikor Brennus, gall hadvezér megtámadta Delphit, és elrabolta minden aranyát, azt mesélték, hangosan nevetett a templom láttán, azon, ahogyan a görögök emberi formában ábrá­ zolták isteneiket. Kelta elméje számára ez a szokás gyermetegen éretlennek tűnt vagy egyenesen barbár módra tiszteletlennek, hiszen az isteneket nem zárhatja formába fa, fém vagy kő. Egy isten, aki millió alakot képes felvenni - állatit, emberit és istenit -, hogyan is lenne ábrázolható egyetlen formában? Hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a kelta istenségeket ábrázoló szobrok zöme a klasszikus kultúrával való érintkezés után keletkezett. A korábbi időkből származó ábrázolások általában jelképesek, inkább utalnak valamire, mintsem megjelenítik azt, így azután az isten számos aspektusa nincs befagyasztva egyetlen végleges képbe. Nyugaton szinte elképzelhetetlen a nem ábrázolható istenség, talán csak a Szentháromság sorolható ebbe a kategóriába. Egykor mi is rendelkeztünk azzal a ké­pességgel, hogy felismerjük az istenséget különféle megjelenési formáiban: ez kiderül, amikor a kelta mitológiával foglalkozunk. A kelta istenségek sokféle, gyakran kétértelmű formában mutatkoznak meg, és működési területeik, megnyilvánulásaik keveredhetnek, fedhetik egymást, hasonlóan az indiai istenekhez.

A NAGY ANYA

Nem lehet úgy megközelíteni a kelta mitológiát, mint a klasszikust, mert nem skatulyázható be olyan könnyen, ahogyan a tudósok szeretnék. A keltáknál nem találhatók nagy számban nap- és holdistenségek, az egyes mesterségeket pártfogoló istenek, nem létezik az egymással kapcsolatban álló istenek és istennők panteonja. Az istennők nem egyszerűen hitvesek, nem alárendelt a szerepük: ellenkezőleg, a királyok és a hősök az istennők hitvestársai lehetnek. az első hely a kelta népek törzsi anyját illeti: Anut, Danut vagy Dont. A Nag y Any a nem rajzolódik ki előttünk olyan világosan, mint má s istenek, mert ő a törzs vezetője, olyan régóta, amire már a szájhagyomány sem emlékezik vissza. Danuként "az ír istenek anyjának" nevezik, bár Donként ő a brit istenek anyja is. Cormac Glosszáriuma Brigittel társítja, és megemlíti, hogy az "Anu Csecsei", egy jól ismert domb Kerryben, a Nagy Anya után kapta a nevét.
A kelta mitológiában nincs szerelemistennő, de a bölcsességnek számos istennője van. Ezek között az első Brigit, Dagda leánya. Megörökölte Danu számos tulajdonságát, a költők, kovácsok és gyógyítók pártfogója lett. Sok más istennőhöz hasonlóan hármas jellegzetességet mutat. A brit hagyományban a Nag y Anyának megvan a maga csillagképe, Llys Don, Don Udvara , azaz a Kassziopeia. Az istennő még ma is e csillagtrónról uralkodik számos törzse felett.


Forrás: Caitlin Metthews: Kelta hagyományok

© 2017 Worlds Collide. Minden jog fenntartva. A weboldal szerkesztőjének elérhetőségei: Google+ Horváth Krisztián     E+mail: krisztonmage@gmail.com Youtube: by Kriszton vagy https://youtu.be/uFdNdAVUuKg Instagram: krisztonora Az oldalon szereplő képek forrásai: Pinterest, Google, Facebook. Ezúton is tiszteletünket és hálánkat fejezzük ki minden művész és alkotó előtt, akiknek képeiket és írásaikat felhasználtuk/megosztottuk. Köszönjük.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el